1. راست و مستقیم باشید: اگر کسی به شما نوشیدنی پیشنهاد می‌کند و شما نمی‌خواهید، به سادگی بگویید «نه، متشکرم» یا «در حال حاضر علاقه‌ای به نوشیدن ندارم». از بهانه تراشی یا کتک زدن دور بوته اجتناب کنید.
      2. از زبان بدن استفاده کنید: اگر در موقعیتی هستید که نمی‌خواهید نوشیدنی بنوشید، مطمئن شوید که زبان بدن شما این را بیان می‌کند. دستان خود را روی هم بزنید، از تماس چشمی خودداری کنید، یا از شخصی که نوشیدنی را ارائه می دهد دور شوید.
      3. یک جایگزین پیشنهاد کنید: اگر نمی‌خواهید الکل بنوشید، اما فردی که نوشیدنی را ارائه می‌کند اصرار دارد، یک نوشیدنی جایگزین مانند آب یا نوشابه پیشنهاد کنید.
      4. دلایل خود را توضیح دهید: اگر شخصی که نوشیدنی را ارائه می‌دهد به دلیلی به شما فشار می‌آورد که چرا نمی‌خواهید نوشیدنی بنوشید، با صداقت و مختصر صحبت کنید. ممکن است چیزی مانند “من سعی می کنم مصرف الکل را کاهش دهم” یا “من بعداً یک جلسه/رویداد/قرار ملاقات دارم و باید هوشیار باشم” بگویید.
      5. احساس فشار نداشته باشید: نه گفتن به نوشیدنی اشکالی ندارد، حتی اگر دیگران در حال نوشیدن هستند. به یاد داشته باشید که این بدن و انتخاب شماست و مجبور نیستید کاری انجام دهید که باعث ناراحتی شما شود یا بر خلاف ارزش های شما باشد.
      6. از فشار همسالان خودداری کنید: اگر شخصی که نوشیدنی را پیشنهاد می‌کند فردی است که می‌شناسید و می‌خواهد به شما فشار بیاورد که نوشیدنی بنوشید، به یاد داشته باشید که نه گفتن اشکالی ندارد. شما مجبور نیستید کاری را فقط به این دلیل انجام دهید که شخص دیگری آن را انجام می دهد.
      7. روشن و محکم باشید: هنگام نه گفتن به نوشیدنی، زبان خود را واضح و محکم بگویید. از هجوم کردن و قلاب کردن یا گفتن جملاتی مانند «مطمئن نیستم» یا «به آن فکر خواهم کرد» خودداری کنید. به سادگی بگویید «نه، متشکرم» و ادامه دهید.
      8. یک نوشیدنی غیر الکلی پیشنهاد دهید: اگر نمی‌خواهید الکل بنوشید، اما فردی که نوشیدنی را ارائه می‌کند اصرار دارد، نوشیدنی غیرالکلی مانند آبمیوه یا نوشابه را پیشنهاد کنید.
      9. با لبخند بگویید: به یاد داشته باشید که نه گفتن به نوشیدنی نباید تجربه ای منفی باشد. لبخند بزنید و مودب باشید، و شخصی که نوشیدنی را ارائه می دهد احتمالا متوجه خواهد شد.
      10. برای سؤالات بعدی آماده باشید: اگر شخصی که نوشیدنی را ارائه می‌کند سؤالات بعدی مانند «چرا که نه؟» بپرسد. یا «آیا مطمئن هستید؟»، آماده باشید که به طور خلاصه و محکم پاسخ دهید.
      11. احساس وظیفه نکنید: فقط به این دلیل که کسی به شما نوشیدنی پیشنهاد می کند به این معنی نیست که باید آن را بپذیرید. برای اجتماعی بودن یا مناسب بودن لازم نیست نوشیدنی بنوشید.
      12. اعتماد به نفس داشته باشید: به خاطر داشته باشید که نه گفتن به نوشیدنی، حتی اگر ناراحت کننده باشد، اشکالی ندارد. شما این حق را دارید که در مورد آنچه به بدن خود وارد می کنید، انتخاب کنید.

    اعتماد به نفس

  1. پیشنهاد حواس‌پرتی: اگر فردی که نوشیدنی را ارائه می‌کند مداوم است، سعی کنید موضوع را تغییر دهید یا چیزی مانند «هی، آن فیلم/نمایش تلویزیونی/کتاب جدید را دیده‌ای؟» li>
  2. به دنبال حمایت باشید: اگر در موقعیتی هستید که نمی‌خواهید نوشیدنی بنوشید، اما فردی که نوشیدنی را ارائه می‌کند اصرار دارد، از یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا موقعیت را پیمایش کنید و پشتیبانی ارائه دهید.
  3. قاطع باشید: به خاطر داشته باشید که نه گفتن به نوشیدنی نوعی قاطعیت است. شما این حق را دارید که در مورد آنچه می خواهید و نمی خواهید انتخاب کنید، و اشکالی ندارد که از خودتان دفاع کنید.

منابع:

  1. «راهنمای بدون خماری برای نه گفتن به نوشیدنی» اثر سارا کی بیکر (2018)
  2. «هنر نه گفتن: چگونه بدون توهین به کسی نه گفتن» نوشته جولی ام راس (2017)
  3. «قدرت نه: چگونه بدون احساس گناه نه بگوییم و آنچه را که می‌خواهی به دست آوریم» نوشته جیمز دبلیو پنه بیکر و مری سی کرن (2019)

به یاد داشته باشید، اگر نمی خواهید نوشیدنی بنوشید، خوب است که به نوشیدنی نه بگویید. شما این حق را دارید که در مورد آنچه به بدن خود وارد می کنید، انتخاب کنید، و مهم است که سلامت و رفاه خود را در اولویت قرار دهید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...